BizzFactory

L'Echo

*** Voor Seed Factory leden en hun gasten ***

Hoe kun je co-creëren en innoveren met L'Echo magazine?

Datum: 16 april 2020
Tijden: om 14.30 uur
Videoconferentie

We houden een gratis videoconferentie voor Seed Factory leden op woensdag 15/4 om 14.30 uur met Maxime Samain Tech Editor @ L'Echo over het thema: "Hoe co-creëren en innoveren met L'Echo magazine"?

Wie zit er achter de Echo?
Mediafin boekt 10% groei dankzij toename aantal lezers en adverteerders
Krantenuitgever L'Echo & De Tijd investeert dit jaar €2,5 miljoen in productinnovatie
Kwaliteitsinformatie is winstgevend, zeker in deze tijd van 'nepnieuws'. Dat is een van de belangrijkste conclusies die Mediafin trekt bij de presentatie van haar jaarcijfers. Haar omzet steeg in 2018 met 10% naar €64 miljoen, met een record EBITA-winst van €11 miljoen. Dit resultaat is toe te schrijven aan de sterke groei van de groep op de lezersmarkt, alsook aan de hogere advertentie-inkomsten. Mediafin wil 35% van haar nettowinst, of 2,5 miljoen euro, investeren in productinnovatie.
In 2018 vierde Mediafin de vijftigste verjaardag van de krant De Tijd en de tiende verjaardag van haar lifestylemagazine Sabato. Voortbouwend op dit feestelijke momentum rapporteert de mediagroep nu uitstekende resultaten: een omzet van €64 miljoen met een record EBITDA van €14 miljoen.
Frederik Delaplace, CEO van Mediafin: "Investeren in kwaliteit, multimediale kanalen en geloofwaardigheid, zonder ruimte voor compromissen, werpt zijn vruchten af. In deze dagen van fake news consolideren L'Echo & De Tijd hun reputatie als de meest geloofwaardige zakenkranten van België, wat ons nog unieker maakt. Anderen zijn de kloof met ons aan het dichten in de markt, dus we hebben nog ruimte om te groeien in de komende jaren."
6,2% stijging lezersinkomsten voor L'Echo & De Tijd
De uitgever van de kranten L'Echo & De Tijd noteerde in 2018 een stijging van de lezersinkomsten voor al zijn titels: een stijging van 7,2% voor De Tijd, 3,1% voor L'Echo en 7,2% voor de magazines L'Investisseur en De Belegger.
Frederik Delaplace van Mediafin: "Deze groei bewijst dat er wel degelijk een bloeiende markt is in België voor kwaliteitsinformatie. De Tijd doet het al enkele jaren bijzonder goed en nu volgt L'Echo. We zijn erin geslaagd om de 'heropleving' van de Franstalige economie te vatten.
35% van de nettowinst geïnvesteerd in digitalisering
Bijna 55% van de lezers van de kranten L'Echo & De Tijd leest de krant doordeweeks digitaal en in het weekend op papier. De digitale consumptie groeit, maar de papieren versie van zowel kranten als tijdschriften spreekt nog steeds veel lezers aan, vooral in het weekend. Smartphones worden ook een steeds populairder hulpmiddel om het nieuws te ontcijferen. Mediafin heeft daarom besloten om dit jaar 2,5 miljoen euro te investeren in productinnovatie. Het bedrijf zal ook van dichterbij bekijken hoe mobiele en digitale technologieën het leesgedrag van consumenten veranderen.
Frederik Delaplace: "Lezers van de kranten L'Echo & De Tijd zijn koplopers op het vlak van multimediale nieuwsconsumptie. De overgrote meerderheid van onze nieuwe klanten kiest voor digitaal. Vorig jaar verliep 30% van ons digitale verkeer via mobiele applicaties, vandaag is dat 50%. De absolute prioriteit voor onze investeringen in 2019 is dan ook mobiel en nog eens mobiel."
Advertentie-inkomsten van €34,8 miljoen
Adverteerders gaven in 2018 13% meer uit bij Mediafin dan het jaar daarvoor, waarbij ze ook in reclame vertrouwen op de solide reputatie van het bedrijf op het gebied van geloofwaardigheid. Mediafin heeft haar aanbod in de loop der jaren uitgebreid en biedt nu nieuwe communicatieoplossingen. Dankzij de samenwerking met de gespecialiseerde diensten van Content Republic en de PR-bureaus Comfi, Bepublic en Bereal is Mediafin niet langer alleen een klassieke mediagroep, maar steeds meer een professionele communicatieadviseur. Deze aanpak verklaart waarom we op het vlak van reclame-inkomsten tegen de stroom ingaan.
Frederik Delaplace: "Als mediagroep willen we niet alleen advertentieruimte aanbieden, maar van bij de start van het communicatieproject samen met onze klanten de aanpak bepalen. En ook hier is geloofwaardigheid de hoeksteen van al onze beslissingen."

Georganiseerd door Edouard Cambier, Vanessa Dereymaeker
Gratis videoconferentie via Zoom

Wil je deel uitmaken van de Seed Factory-community?
Neem dan contact met ons op via
edouard.cambier@seedfactory.be
vanessa.dereymaeker@seedfactory.be
Tel : +32 2 743 47 20