Huis van beelden

De Brusselaar

*** De vernissage zal plaatsvinden zodra de sanitaire omstandigheden dit toelaten***.

https://thebrusseler.eu/the-brusseler

Deze site presenteert de bijdrage van het Maison de l'Image de Bruxelles aan de reeks hommages gewijd aan The New Yorker. Meer dan 100 grote namen uit de illustratiewereld zijn ingegaan op de uitnodiging. In de geest van The New Yorker hebben ze elk een fictieve cover ontworpen met Brussel als thema, een gastvrije en sympathieke kleine stad met een menselijke dimensie die niettemin de hoofdstad van Europa is. Het werk van deze kunstenaars is vooral een teken van sympathie voor een stad als geen ander.

De oorsprong van The New Yorker gaat terug tot 1925, toen het voor het eerst uiterst consistente voorpagina's begon te produceren. Het staat bekend om zijn nauwgezetheid en is een symbool van kwaliteitsjournalistiek. 40 keer per jaar staat er een uitzonderlijke illustratie op de cover. De kwaliteit van zijn illustraties en cartoons heeft bijgedragen aan de erkenning van deze genres. De bijdragers behoren allemaal tot de besten in hun categorie. Overal ter wereld verschijnen eerbetonen aan dit culttijdschrift. Elk eerbetoon heeft de vorm van een tentoonstelling van de covers van een fictief weekblad geïnspireerd op The New Yorker. Elke titel is die van een stad en elk werk vertelt het verhaal van de stad op de eigen manier van de kunstenaar. Het Maison de l'Image de Bruxelles zet deze reeks hommages voort met The Brusseler, een reizende tentoonstelling naar het voorbeeld van haar voorgangers: The Parisianer, Le Montréaler, The Tokyoiter, The Shanghairen en The Milaneser. De kunstenaars in de tentoonstelling maken deel uit van het internationale netwerk van het Maison de l'image. Ze behoren tot de beste Belgische illustratoren, met een groot aantal internationale inzendingen. Hun aanwezigheid is een teken van sympathie voor Brussel, een stad die door de geschiedenis heen op de weg van invasies heeft gelegen en uiteindelijk de instellingen heeft verwelkomd van het enige rijk dat in vredestijd is opgericht met de steun van al zijn onderdelen. En waarschijnlijk de meest kosmopolitische microkosmos ter wereld. Dank aan Françoise Mouly, artistiek directeur van The New Yorker, en dank aan Michael Prigent en Aurélie Pollet, die de keten van eerbetonen in gang hebben gezet. En dank aan de kunstenaars die schitteren in deze tentoonstelling.

Meer info :
Maison de l'Image bij Seed Factory
Huis van het Beeld, Seed Factory
Volontairlaan 19
1160 Brussel
Tel:+32 2 7434720

https://thebrusseler.eu