Een algemeen aanvaard idee is dat jongens in kolen worden geboren, meisjes in rozen en ooievaars alles afleveren.
Een ander recenter idee is dat picto's geboren worden op het Net. Er is een verschil tussen deze 2 beweringen: het Net produceert inderdaad picto's die je gewoon moet oogsten. Onze tijd is er dus een van vreedzame visuele, geluids-, intellectuele en maritieme piraterij. Bovendien, is dit verkleinwoord van 5 letters niet simplistisch? Zeggen we niet: grosso modo, mémo, bobo, métro, boulot, dodo voor benaderende begrippen? Het is dus een van de vele paradoxen van de picto dat we hulde brengen aan de 'auteurs' die zich hebben ingezet voor de glorie ervan in België. En in deze tentoonstelling zien we de picto in een kostuum waar hij niet altijd bekend om staat:
De picto, een uitnodiging voor kunst en cartoons.
Het pictogram breekt met de strakke lijnen.
De picto gekaapt, gemanipuleerd, mee gerommeld.
De picto voor de liefde van de brief.
Het speelse pictogram voor de liefde van het teken.
De nepfoto, gewoon voor de lol.
Een knipoog naar de picto voor degenen die geen picto's weergeven. Natuurlijk zie je ook :
De picto als oplossing voor de explosie van complexiteit.
De pure en eenvoudige picto, het soldaatje van de computergrafiek.
Dus dank aan de 30 deelnemers aan deze tentoonstelling die ons verlossen van kreupele codes, onbeduidende tekens en verveling.
PS: Na meer dan 25 tentoonstellingen bij Seed Factory, raak ik alleen nog maar de kwestie van de picto aan. Dit onderwerp leek me zo vanzelfsprekend dat ik het van seizoen tot seizoen heb uitgesteld. Het heeft me 10 jaar gekost om mijn fout in te zien.
Perscontacten
edouard.cambier@seedfactory.be
frederique.gibon@seedfactory.be