Je bekijkt nu Winnie's Picks: De verf-bij-nummers rage in de VS

Winnie's Picks: Schilderen op nummer een grote hit in de VS

Denk eens terug! Die uren van rust en concentratie, het nauwgezet schilderen van een galopperend paard, twee puppy's die een bal achterna zitten, een berglandschap. Een doek, drie penselen, genummerde potjes die aan elkaar gekoppeld waren en elk gebied op het doek moest corresponderen met een kleur: je was de koningin van de verf op nummer. Je dacht dat je hobby niet verder was gekomen dan de jaren 90, en toch... is het nog steeds helemaal in, vooral sinds de wereldwijde lockdown waar we nu mee te maken hebben. 


Gaétan Bücken, de Brusselse bedenker van het merk Winnie's Picks, bevestigt deze rage: "Schilderen op nummer, lange tijd beschouwd als een ambacht voor kinderen, is de laatste jaren tot zijn recht gekomen bij een volwassen publiek dat op zoek is naar een artistieke activiteit. Met dit medium kunnen mensen die nog niet alle technieken van het schilderen en tekenen onder de knie hebben, de auteur zijn van complete werken".

In feite heb je niet de penseelstreken van een Vermeer of Monet nodig om verbluffende resultaten te bereiken. "Sommige van mijn klanten hebben dankzij deze kits zelfs de eerste beginselen van het schilderen geleerd en hebben het zelfvertrouwen gekregen om hun eigen schilderijen te maken.

Foto DP 2

Meer dan een hobby

Deze activiteit is meer dan alleen een hobby, het is voor sommige mensen een echte zuurstofbel, een moment van totale ontkoppeling: "Veel mensen vertellen me zelfs dat concentreren op kleuren hen helpt om door periodes heen te komen waarin hun stemming laag is"Dit fenomeen wordt in de psychologie hyperconcentratie genoemd en het stelt mensen in staat om positief op te gaan in een taak en er kalm en blij uit te komen met wat ze hebben bereikt. En om te socialiseren ook! In het Verenigd Koninkrijk komen verf-bij-nummer en wijnproefclubs regelmatig bij elkaar. 

Als het schilderij af is, wordt het soms een symbolisch object. "Naast de ontspannende uren die je doorbrengt tijdens het schilderen, zijn de doeken die worden gemaakt vaak cadeaus. We hebben zelfs een gepersonaliseerde schilderservice die een foto in een schilderij verandert.

Naast huisportretten en trouwfoto's zijn de meest voorkomende verzoeken huisdieren. En soms heel persoonlijke illustraties. "Onlangs gaf een Amerikaanse vrouw ons de opdracht om voor de verjaardag van haar man, een vrachtwagenchauffeur, een doek van 70 x 140 cm van zijn glimmende vrachtwagen te schilderen. Haar man vertelde haar dat 'het het mooiste cadeau was dat hij ooit had gekregen' (lacht). 

De geboorte van een verbazingwekkend project 

Wanneer we ons product uitleggen, is het voor veel mensen een directe herinnering aan de madeleine van Proust, en na de "Oh, maar dat deed ik vroeger als kind" komt DE beroemde gedachte: "Schilderen op nummer, wat een idee! 

Gaétan had net zijn Master in Business Management afgerond aan het ICHEC en ging, zodra hij de arbeidsmarkt betrad, niet op zoek naar een baan als werknemer: "Ik wilde iets creëren, zoals ik al had gedaan toen ik jonger was met contentsites en daarna door samen met een vriend 'Gregson & Buck' te ontwikkelen, een merk van gepersonaliseerde manchetknopen".

Gaétan wilde zijn eigen baan op maat creëren, ondanks de aanbevelingen van zijn omgeving, de financiële onzekerheid die dit met zich meebrengt en de risico's die eraan verbonden zijn, op een leeftijd waarop je een hele nieuwe wereld binnenstapt. Word je als ondernemer geboren of word je het? Dat is de vraag! 

"En het ging niet allemaal van een leien dakje, dat moet gezegd worden. Na wat marktonderzoek te hebben gedaan, begon ik met dropshipping van dit beroemde product, paint by numbers. Ik zag het als een meerjarige activiteit die cyclisch terugkeerde op de markt. Bovendien was de vraag de afgelopen jaren geëvolueerd en had geen van de spelers op de markt zijn aanbod aangepast aan wat het publiek wilde: dit product had dus een enorm potentieel. Dus ja, mensen keken me in het begin met grote ogen aan - en soms doen ze dat nog steeds - maar ik geloofde erin. En terecht, blijkbaar (lacht). 

Foto DP 1

Vervolgens werd stap voor stap het merk gecreëerd, aan de branding gewerkt en de eerste buizen geproduceerd. We verbeterden de toeleveringsketen en begonnen naam te maken in de branche. Ons jonge, dynamische ontwerp werd geprezen en onderscheidde ons van enkele van de gevestigde reuzen. Om hierop voort te bouwen en ons verder te onderscheiden, ontwikkelden we een reeks unieke schilderijen, in samenwerking met hedendaagse kunstenaars. De enthousiaste respons van de gemeenschap van amateurschilders bevestigde dat onze marketingstrategie de juiste was. We hebben een langetermijndoelstelling: een collectie aanbieden die heel anders is dan wat er momenteel verkrijgbaar is. Eind 2019 zaten de bestellingen in de lift en de feedback van klanten was positief, wat ons vertelde dat we op de goede weg waren. 

COVID-19 en schilderen op nummers

In maart 2020, toen de horeca in het slop zat en de bedrijven om ons heen in wanorde verkeerden, leek Winnie's Picks in een zeepbel te zitten: de bestellingen waren zo hoog dat onze voorraad binnenkort op zou zijn. In feite was het een logische reflex van onze klanten om iets te doen te vinden om zich te ontspannen in zo'n onzekere tijd. 

De druk was nog groter: je kon je geen misstap veroorloven. Voor Gaétan was 12 tot 14 uur per dag werken een redding. "Ik leefde bijna uitsluitend voor Winnie's Picks, maar dat hield de moed erin, vooral als ik me realiseer hoe verschrikkelijk die eerste periode van opsluiting was voor zo velen van ons".De jonge ondernemer begon zich te omringen met mensen, eerst studenten, voor de klantenservice en al snel rekruten voor de lange termijn.

Het creëren van banen in een tijd waarin de arbeidsmarkt zo dun is, was een enorme stimulans en ik voelde me er dubbel nuttig door: "Onze klanten vertelden ons hoe goed schilderen op nummers hen deed tijdens deze pandemie en we vormden een geweldig team met Yasa en Clémentine elke dag op kantoor, dus ze genoten van hun werk".

We verdubbelden onze inspanningen om ervoor te zorgen dat onze voorraden optimaal waren en we keken naar de toekomst om de nieuwe fundamenten die we net hadden gelegd te consolideren. 

Winnie's keuze in de zadenfabriek

Foto DP 3

Als de 12eman op een voetbalveld is Seed Factory een integraal onderdeel van het succes van ons project voor Winnie's Picks. "Je zou kunnen zeggen dat we klein zijn begonnen: in het begin huurde ik een kantoor voor mij alleen in de co-working space. Ik voelde me meteen welkom - bedankt Vanessa! - en gesteund - Édouards enthousiasme, aanmoediging en advies hadden daar veel mee te maken! -. Bovendien is deze oude molen smaakvol gerestaureerd. De glazen daken, het metselwerk en de zichtbare balken, de enorme trap, de regelmatige tentoonstellingen- alles zorgt ervoor dat je 's ochtends zin krijgt om aan het werk te gaan. En, niet te onderschatten, de koffie is waanzinnig.

Wij geloven dat werken in een ondersteunende omgeving, met een groep zeer gemotiveerde ondernemers, een sleutelelement is in de ontwikkeling van elke start-up. Toen we een kantoor voor ons alleen aanvroegen, kregen we een stortvloed van aanmoedigingen van onze buren: een intense bron van motivatie! Gaétan heeft na het bezoeken van verschillende co-working spaces voor Seed gekozen om de hierboven genoemde redenen, maar vooral om het professionalisme en de openheid van geest van de managers, die lijken over te slaan op de bewoners. 

Vandaag hebben we ons gevestigd in ons tweede kantoor en is ons team gegroeid: Joséphine, Sandrine, Alexis, Maxence voor het centrale team, en we verwelkomen stagiaires in verschillende vakgebieden, zoals grafisch ontwerp, communicatie en marketing (Pssssst' Édouard, we hebben binnenkort een beetje meer nodig!). 

En... wat nu? 

Op dit moment zijn onze klanten voornamelijk Amerikaans, en het is soms ingewikkeld om voorraden en bestellingen op afstand te beheren. Ons doel dit jaar is om de productie in huis te halen, zodat we onze eigen kits zo dicht mogelijk bij de eindklant kunnen maken. Alexis, een industrieel ingenieur, werkt momenteel aan het opzetten van onze eigen fabriek. 

Een van onze belangrijkste doelstellingen is om ons merk ecologisch en milieuvriendelijker te maken. Daarom hebben we samen met onze partner Ecologi al 77.000 bomen geplant, maar dat is nog niet genoeg om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. "Het is allemaal goed en wel om ondernemend te zijn, ja, maar voor mij is het ook belangrijk om dat te doen op een manier die een positieve impact heeft op ons milieu. Het is veel werk, en het is verre van de 'makkelijke' optie die we graag zouden aanvinken. Maar het is ook een uitdaging".

Tegelijkertijd werken we aan een Franstalige site, gericht op de Europese markt, om ons bereik te vergroten. 

Tot slot werken we aan nieuwe ontwerpen die kinderen zullen aanspreken: een gloednieuwe collectie voor kinderen! 

Meer informatie over schilderen op nummer 

Een stap terug in de geschiedenis: van Leonardo da Vinci tot de Verenigde Staten in de jaren 1950

We zijn in Detroit, Michigan, in het begin van de jaren 50. De koopkracht van de Amerikanen en hun werkuren leidden ertoe dat babyboomers het idee van vrije tijd omarmden. In zijn kantoor bij Palmer Paint Company was ingenieur Max Klein op zoek naar een nieuw product dat zoveel mogelijk mensen zou aanspreken en waarmee hij zijn verfvoorraad zou kunnen verkopen. Na een paar maanden nadenken, kwam commercieel kunstenaar Dan Robbins met de oplossing: verf op nummer, die van elke gewone persoon een kunstenaar zou maken. Wat een briljant idee! En toch is het niet echt nieuw... Robbins kreeg zijn openbaring tijdens het bestuderen van de werken van... Leonardo da Vinci!

Om het werk tussen zijn leerlingen te verdelen, maar zonder hen de vrije hand te geven, verdeelde hij zijn doeken in zones en schreef er nummers op die naar specifieke kleuren verwezen. Zijn leerlingen hoefden alleen maar de legende te volgen. Max Klein was sceptisch, maar de Amerikanen waren meteen gewonnen voor deze 'kant-en-klare' kits en de kunst werd hierdoor gedemocratiseerd. Het was zelfs mogelijk om "in de verfkwast" van grote schilders te kruipen door beroemde schilderijen te reproduceren. Kunstcritici waren begrijpelijkerwijs in rep en roer en vergeleken de activiteit met mechanisch, gedachteloos gedrag, gewoon bevelen opvolgen zonder na te denken. En toch werden er in 1955 maar liefst 20 miljoen kits verkocht! Een echt viraal fenomeen. Als Leonardo had geweten...

Een ideale combinatie

De ontspannende werking van een artistieke activiteit zoals muziek, dans of tekenen is algemeen bekend. De extra bonus van schilderen op nummer is dat je het kunt combineren met een extra activiteit. 

Sommige schilders laten hun penselen in absolute rust over het doek glijden om hun gedachten de vrije loop te laten, terwijl anderen van de gelegenheid gebruik maken om naar muziek of een luisterboek te luisteren. Het lichaam ontspannen en geestelijk ontsnappen - de perfecte combinatie! Gaétan Bücken legt de meer specifieke voordelen uit die hij heeft waargenomen: "De moeder van een autistische jongen, die al jaren op zoek was naar een leuke activiteit voor haar zoon, ontdekte dat schilderen met getallen een concreet hulpmiddel was dat hem volledig ontspande en zijn aanvallen kanaliseerde. Hij schildert ongeveer twintig getallen per jaar en wordt steeds beter. Op een andere manier had een vrouw een paar maanden eerder haar man verloren en de uren die ze besteedde aan het schilderen van zijn portret verlichtten haar pijn," legde ze uit.

****

Wil je net als Winnie's Picks (www.winniespicks.com) een kantoor huren in Oudergem? Kom meer te weten over het bedrijvencentrum Seed Factory. Aarzel niet om telefonisch of via het online formulier een afspraak te maken met Edouard Cambier en zijn team voor een bezoek.

afbeelding014

Laat een reactie achter